fa en
مهر 1398
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با فرماندار شهریار دیدار و گفت‌وگو کرد
منتشرشده در اخبار

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، در راستای سلسله جلسات مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با فرمانداران شهرستان‌های تابعه استان تهران در جهت بهبود وضعیت فضاهای آموزشی و کمک به ساخت مدارس، علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با نورالله طاهری فرماندار شهریار ديدار كرد.

در این جلسه نورالله طاهری فرماندار شهریار از زحمات مدیرکل و تمام ارکان اداره کل نوسازی مدارس استان تهران قدردانی و اظهار کرد: شهریار 800 هزار نفر جمعیت دارد و تعداد دانش‌آموزانی که در کلاس‌های درس این شهرستان مشغول تحصیل هستند، 160 هزار نفر است.

وی افزود: هر ساله حدود 8 هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی شهریار اضافه می‌شود و باید در هر سال 14 واحد آموزشی با 260 کلاس درس به مجموعه فضاهای آموزشی این شهرستان اضافه شود.

فرماندار شهریار با بیان اینکه از تمام ارکان شهرستان شهریار برای ساخت واحدهای آموزشی کمک گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها، شرکت عمران، محل ارزش افزوده و دیگر منابع را برای کمک به ساخت فضاهای آموزشی به کار گرفته‌ایم تا در کنار نوسازی مدارس بتوانیم فضاهای مناسبی برای دانش‌آموزان آماده کنیم.

در ادامه علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران با اشاره به تراکم دانش‌آموزی بالا در تهران، اظهارداشت: بیشترین تراکم دانش‌آموزی کشور مربوط به تهران است و میانگین این تراکم در استان تهران 32 نفر است؛ ضمن اینکه سرانه دانش‌آموزی در کلاس‌های درس شهرستان شهریار به ازای هر دانش‌آموز 2.4 مترمربع است و این عدد با میانگین استان تهران و میانگین کشوری اختلاف بسیار زیادی دارد.

وی افزود: با تلاش‌های فراوان توانستیم اعتبارات استانی مربوط به نوسازی مدارس را در سال 1398 دو برابر کنیم و در این بین نیز حدود 12 میلیارد تومان از اعتبارات ملی به شهرستان شهریار تزریق شده است.

شهری با بیان اینکه انتظار داریم تا فرمانداری شهریار اعتبارات بیشتری در فصل مربوط به آموزش و پرورش هزینه کند، گفت: فرمانداری شهریار هر میزان اعتبار در این بخش تخصیص دهد، نوسازی مدارس نیز از محل اعتبارات ملی به همان اندازه اعتبار تخصیص خواهد داد تا وضعیت فضاهای آموزشی شهریار را بهبود بخشیم.

وی اضافه کرد: در بخش خیرین نیک اندیش مدرسه ساز نیز، اگر خیرین 30 درصد یک فضای آموزشی را برای ساخت متقبل شوند، نوسازی مدارس از طرف دولت 70 درصد باقیمانده را تخصیص خواهد داد تا بتوانیم این پروژه‌ها را با کمک و همت خیرین به اتمام برسانیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران پیشنهاداتی را به فرماندار شهریار در جهت بهبود فضاهای آموزشی این منطقه ارائه و تصریح کرد: «افزایش حداکثری اعتبارات عمرانی شهرستان شهریار تا 30 درصد توسط فرماندار محترم»، «فعال شدن پروژه‌های تهاتر شده با شهرداری»، «مرتفع کردن موضوع انشعابات مدارس توسط فرمانداري»، «اختصاص یک دفتر نمایندگی به نوسازی مدارس استان تهران در شهرستان شهریار»، «تعیین تکلیف پروژه‌های آموزشی مربوط به کمیته امداد امام خمینی (ره)» و «کنترل و نظارت نوسازی مدارس بر پروژه‌های آموزشی که توسط شهرداری‌ها ساخته می‌شوند» از پیشنهادات برای بهبود شرایط فضاهای آموزشی است.

وی افزود: یک پروژه آموزشی با معرفی اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار به نوسازی مدارس، مقاوم سازی خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران: نخستین مدرسه کشور با «بهره‌وری سبز» در تهران راه‌اندازی شد
منتشرشده در اخبار

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: نخستین مدرسه کشور با شاخص‌های بهره‌وری سبز در تهران بازطراحی و راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران، مأموریت هر سازمان در نظام مدیریت بهره‌وری کشور، دستیابی به سهم بهینه بهره‌وری از رشد اقتصادی و توسعه پایدار است که یکی از موضوعات مطرح شده در این زمینه، «بهره‌وری سبز» منظور شده است.

بهره‌وری سبز به عنوان راهبردی استراتژیک برای رسیدن به پیشرفت، توسعه اقتصادی و اجتماعی و در عین حال مصرف بهینه از منابع با ملاحظات زیست محیطی مورد تأکید قرار گرفته است.

اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران نیز در راستای نیل به اهداف راهبردی مدیریت سبز و «استفاده بهینه از منابع و انرژی» در مدارس کشور فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.

علی شهری مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه «بهره‌وری سبز» در سه حوزه پیگیری و دنبال می‌شود، اظهارداشت: طراحی این مدارس با رویکرد «صیانت از هویت معماری ایرانی اسلامی»، «تبدیل مدرسه در حال ساخت به مدرسه با بهره‌وری سبز» و «تبدیل مدرسه در حال بهره‌برداری به مدرسه با بهره‌وری سبز» به عنوان سه راهبری برای نیل به این اهداف دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها پروژه پایلوت کشور در حوزه مدیریت بهره‌وری سبز در استان تهران انجام شده است، خاطرنشان کرد: مدرسه شهید حسن باقری یکی از مدارس در حال بهره‌برداری موجود در تهران و مربوط به منطقه 5 آموزش و پرورش بود که تصمیم گرفته شد تا مدرسه مذکور با رعایت تمام استانداردهای موجود در حوزه بهره‌وری سبز، بازسازی شود.

وی افزود: در ابتدا وضعیت فعلی ساختمان اصلی و محوطه مورد بررسی قرار گرفت و شاخص‌هایی که در حوزه این مدارس قابلیت اجرایی داشت، احصا شد. در این بخش از یکی از مشاوران ذیصلاح در حوزه مدیریت سبز که در میان دانشگاه‌های برتر کشور زمینه فعالیت داشت نیز کمک گرفته شد.

شهری با بیان اینکه در ابتدا تبدیل تأسیسات و اجزائی که در حوزه بهره‌وری سبز در مدرسه مذکور مورد اهمیت بود، بررسی شد، عنوان کرد: ساختمان اصلی مدرسه با توجه به قدمت آن فاقد تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی موثر و مفید بود و هیچ یک از شاخص‌های توسعه پایدار را شامل نمی‌شد و همین تأسیسات الکترونیکی و مکانیکی علاوه بر هدر رفت منابع انرژی و تخریب محیط زیست، آسایش مطلوبی را برای بهره‌بردار (دانش‌آموزان) تأمین نمی‌کرد.

وی به برخی موارد شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری سبز که مدرسه مذکور از آنها بی‌بهره بود اشاره و گفت: «فقر فضای سبز و پوشش گیاهی به منظور طراوت و شادابی»، «عدم وجود مبلمان و محل استراحت و تماشای بازی و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی»، «عدم وجود کلاس‌های روباز»، «تردد خودرو از محوطه اصلی»، «سرویس بهداشتی فاقد شاخص بهداشتی و معماری که در آن هدر رفت منابع آبی و انرژی گاز برجسته بود» و «تولید، جمع آوری و تفکیک پسماند» از شرایط قابل قبولی برخوردار نبود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با بیان اینکه انرژی، آب، پسماند، مواد مصالح، کیفیت هوای داخلی و سایت به عنوان شاخص‌های مدارس با بهره‌وری سبز هستند، تصریح کرد: برای انجام شاخص‌های بهره‌وری سبز در مدارس، با دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه مدیریت سبز وارد گفت‌وگو شدیم که در نهایت دانشگاه شیراز در این بین انتخاب و به عنوان مشاور ذیصلاح برای پیشبرد این امور برگزیده شد.

وی افزود: به طور کلی برای تبدیل یک مدرسه به مدرسه با خصوصیات و شاخص‌های مد نظر در حوزه بهره‌وری سبز موارد متعددی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت مدرسه شید حسن باقری که به عنوان طرح پایلوت انتخاب شد و در حوزه‌های انرژی الکتریکی، معماری، اهمیت منظر و بار گرمایی مورد بازنگری کلی قرار گرفت.

شهری به اصلاحاتی که در مدرسه طرح پایلوت شهید حسن باقری تا پیش از آغاز سال تحصیلی صورت گرفت اشاره و گفت: «جمع‌آوری یا هدایت آب باران و جمع‌آوری آب خاکستری به منظور بازچرخانی منابع آبی برای پر کردن فلاش تانک سرویس‌های بهداشتی و آبیاری فضای سبز» طراحی شد، «تأسیسات الکتریکی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله چراغ‌های ال ای دی» مجهز شد، «تأسیسات گرمایشی مدرسه با روش‌های نوین و بهره‌مندی از تجهیزات کم مصرف و دوستدار محیط زیست از جمله دیگ چگالشی» مجهز و «کولرهای آبی با کولرهای جدید و کم مصرف از نظر آب و برق و با امتیاز دوکاره بودن (دهش و مکش هوا)» نصب شد.

وی افزود: همچنین، «آبگرمکن خورشیدی برای تأمین آب مصرفی ساختمان و سرویس‌های بهداشتی دانش‌آموزان» نصب شد، «اجرای بام وارونه به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی» اجرایی شد، «پنجره‌های فلزی با پنجره‌های دوجداره» تعویض شد، «اجرای درب دوم در ورودی برای کنترل تبادل حرارتی ساختمان با محیط خارج»، «طراحی محوطه با پوشش گیاهی، درختی مبلمان استراحت و تماشای بازی و مسابقات، کلاس روباز، زمین ورزش، جانمایی پارکینگ خودرو» و «ایجاد دسترسی دانش‌آموزان به فضای سبز» نیز پیش بینی شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: «ارتقای کیفیت هوای داخل و آسایش در حد قابل قبول برای دانش‌آموزان در کلاس درس» پیش بینی و «سایبانی به منظور بهره‌مندی از نور طبیعی و جلوگیری از مزاحمت نور آفتاب برای کلاس‌های درس» تعبیه شد.

گفتنی است، مدرسه شهید حسن باقری در منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان طرح نمونه و پایلوت کشوری با تغییرات ساختاری به یک مدرسه با بهره‌وری سبز تبدیل و با استفاده بهینه از انرژی و ایجاد آسایش و آرامش برای دانش‌آموزان در هنگام حضور در مدرسه اجرایی و اکنون مشغول فعالیت است. تمام امور فوق الذکر در مدت زمانی کوتاه در فصل تابستان توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران اجرایی شد.

با حضور دکتر جهانگیری؛ ۱۰ هزار کلاس درس جدید به صورت متمرکز در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید
منتشرشده در اخبار

به گزارش روابط عمومی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران، آئین افتتاح همزمان 10 هزار کلاس درس جدید در سراسر کشور به صورت متمرکز و با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در شهرستان دماوند و از طریق ویدئو کنفرانس در سایر استان‌های کشور به طور همزمان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، طی این آئین 2 هزار پروژه آموزشی، پرورشی  و ورزشی مشتمل بر 10 هزار کلاس درس بصورت همزمان در سراسر کشور به بهره‌برداری رسید که برای به ثمر رسیدن این تعداد پروژه، در مجموع اعتباری بالغ بر 3200 میلیارد تومان هزینه شده است.

53 درصد اعتبارات پروژه های مذکور توسط دولت و  47 درصد توسط خیرین مدرسه‌ساز و یا با مشارکت آنان تأمین شده است.

این مراسم با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در هنرستان فنی و حرفه‌ای زینبیه شهرستان دماوند برگزار و10 هزار کلاس درس بصورت متمرکز افتتاح شد. 7 استان نیز از طریق ویدئو کنفرانس، همزمان با سایر استانهای کشور در این مراسم همراهی  کردند.

nosazi

اداره کل نوسازی مدارس استان تهران

  • آدرس: خیابان ولی عصر بالاتر از میدان ونک کوچه شهید خلیل زاده پلاک 9
  • کدپستی : 1969754114
  • تلفن های تماس: 88779151
  • پست الکترونیک روابط عمومی : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

dresmap